-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)
-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43470 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

چرا سنّ تكليف براي دختران 9 سال و براي پسران 15 سال ميباشد؟

علت اين مسئله را بايد در نوع تكوين و خلقت زن جستجو كرد كه از مهمترين نشانههاي آن، بلوغ و آشكار شدن نشانههاي خاص است. هنگام بلوغ شرعي دختر (كه از پديدار شدن حالات خاص مربوط به زن) آغاز ميشود، به طور طبيعي نُه سال است؛ اگر چه گاهي وضع طبيعي و جغرافياييِ مكانهاي مختلف در ازدياد يا نقصان سنّ بلوغ جنسي تأثير گذار است.

در مناطق گرم جهان، سنّ بلوغ جنسي پايينتر بوده و در مناطق با عرض جغرافيايي بالاتر كه داراي هواي معتدل و سرد ميباشد، سنّ بلوغ جنسي افزايش مييابد. در نتيجه ممكن است بلوغ جنسي از نُه تا سيزده سالگي و شايد بيشتر متغير شود.

از نظر شرعي دختران در 9 سالگي و پسران در 15 سالگي به بلوغ ميرسند. بيدار شدن غريزة جنسي در دختران زمينة مساعدي براي گرايش به گناه و ناپاكي فراهم ميكند. شارع مقدس با تقدم بلوغ دختران به وسيلة مقررات و اوامر و نواهي، آنان را قبل از پسران از بزهكاري بر حذر داشته است. به علاوه انديشه و عقل دختران زودتر از پسران شكفته ميشود، چون دختران زودتر از پسران آغاز به سخن ميكنند... تقدّم دختران در هوش عمومي و اجتماعي و درك مسائل علمي و هم چنين برتري آنان در ارزشهاي ذوقي و ديني نشانة آن است كه دختران به طور طبيعيپيش از پسران واجد شرايط تكليف ميگردند و زودتر از آنها براي پذيرش تعاليم ديني و مسئوليتهاي قانوني آماده ميشوند.ميتوان گفت شارع مقدس با اعلام تقدّم بلوغ دختران زمينة رشد و تعالي و برخورداري از حقوق اجتماعي آنان را فراهم كرده است. اگر گفته شود دختر نه سالهاي كه به سن بلوغ رسيده، قادر به انجام تكاليف نيست. بنابراين هدف حاصل نميشود، ميگوييم: تكليف به مقدار توانايي است. اساس قوانين اسلام بر سختگيري نيست و اگر در جايي تكليفي همراه با مشقت و عسر و حرج باشد، موقّتاً برداشته ميشود؛ اما شكي نيست كه انجام بسياري از تكاليف براي دختر نُه ساله آسان است. بنابراين تقدم بلوغ دختران نشانة لياقت و شايستگي آنان است.[7]

[7] مجلة معارف اسلامي، شمارة 44، ص 128.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.